tisdag 14 oktober 2008

Över vattnet

Skepp Ohoj seglarvänner!
Idag tog vi oss över Tibern till Trastevere för att besöka S. Cecilia in Trastevere och S. Maria in Trastevere. Nu kanske ni med anledning av rubriken tror att vi tog oss över Tibern med båt men så var icke fallet, Rom har utmärkta broar, det var bara för att påkalla uppmärksamhet.

Båda kyrkorna har senantika anor och har restaurerats och byggts om under seklerna med 800-tals, 1500-tals och 1700-talstillägg. Att vi besökte båda två var på grund av att vi skulle spana in Pietro Cavallinis fresker och mosaiker i dem som är av utsökt kvalitet. Så utsökt att vi nästan fick hålla tillbaka vår kära professora Sabrina när hon skulle berätta om dem.
Nu är fallet så att uppe hos nunnorna i S. Cecilia fick man inte fotografera och i S. Maria var det en pågående begravning så vi gjorde besöket kort där, tyvärr finns det alltså inga bilder på Cavallinis verk.
Däremot finns det bilder på Stefano Madernos utsökta skulptur av martyren St. Cecilia i kyrkan med samma namn:






Imorgon drar vi till Florens. För oss som gillar konst är det som att släppa lös ett gäng rävar i Skansens inhägnad för kaniner...

1 kommentar:

Everydaybi sa...

Vilken lysande idé att inrätta en egen Romblogg. Jag blir avundsjuk, den möjligheten fanns inte på min tid och när jag var där en dryg månad 2004 hade jag ännu inte blivit bloggare! Få se om jag hinner med att själv blogga från Istanbul direkt, men förmodligen har jag för mycket att göra.