onsdag 15 oktober 2008

Mot Florens

Då var det dags att lämna den eviga staden för den toskanska myllans metropol: Firenze. Vi har packat idag och problemet som förut bara naggade lite har nu blivit akut. Jag måste ha nya skor, det här går inte. Självklart finns det hur mycket skor som helst i Rom men jag har väntat på att finna de ultimata; de som är tillverkade av en mycket, mycket gammal man i en liten, liten butik av skinnet från en späd, späd kalv. Men nu går det inte att vänta längre, Florens får äran att förse mig med de första paret skor. Grattis Florens!

Väl i Florens så har jag upptäckt att vårat schema inte innehåller en visit till S. Felicita och Jacopo da Pontormos mästerverk Deposizione. Skandal!
Tur då att vi har tid på söndag att fördriva bäst vi vill, jag kommer definitivt göra ett besök till mitt absoluta favoritverk från mannierismen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du vet att de bästa skorna finns i Uppsala va? Shit, tänk att du måste åka hela väegn tillbaka för ett par skor...