onsdag 26 november 2008

Första advent i Rom - Hur gör man?

På allmän begäran kommer här upplägget för Konstvetenskapliga kursen i Roms adventsfirande.
Vi kickar igång med julsånger, pepparkakor och allmänt mys på Institutet innan vi i samlad trupp beger oss till Birgittaklostret på Piazza Farnese där Svenska kyrkan har ett kapell. Gudstjänsten drar igång kl. 11.15 med livemusic och en äkta svensk kör (som sig bör). Efter det rör vi oss hemåt för lite mer trevligheter i julens anda med tända ljus, Jussi Björling, glögg och annat gott innan vi åter lämnar institutet för att gå till Lukasgården och Svenska kyrkans julbasar.
Jag såg att min kompis Ratzinger och hans killar i rött firar in advent i San Lorenzo fuori le Mura men det hoppar vi över. Dels vill vi hänga med svenskarna dels är San Lorenzo för liten. Ska vi gå på katolsk mässa är det de stora basilikorna som gäller så det blir lite drag.

Trevlig advent och God jul!
önskar Oscar och Benedictus (som har lovat att vara tomte i år)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket! Det låter verkligen trevligt. Jag önskar att jag kunde vara med.

Andra advent blir det Hanna Niklasson i Domkyrkan. Gratis entré och allmänt julmys. Be there! 18.00.

Anonym sa...

Pfftt... Svenskt adventfirande när du är i Rom? Det är ju som att resa till New York för att shoppa och gå till H&M.

Men mysigt är det ju med glögg och pepparkakor så jag förstår er lite.

Everydaybi sa...

Hysteriskt rolig bild!