måndag 24 november 2008

Jag, Han och Hans hus.

Det börjar dra ihop sig, bara två veckor kvar nu och vi börjar alla blicka framåt. Det gäller även själva kursen då vi i fredags sade adjö till 1600-talet för att idag kliva in i 1700-talet. Vissa personer brukar hävda att det tar slut i Rom då, att konsten flyttar ut och till andra platser men även om det är så - vilket jag ställer mig lätt tveksam till - så ställs vi inför stora förändringar. I och med att Jesus polare nummer ett, Il Papa, bor i Rom så har väldigt mycket koncentrerats kring kyrkan som beställare. Väldigt mycket. Väldigt! Jag har aldrig besökt så många kyrkor i hela mitt liv och jag har aldrig stött på så många bilder av Kristus och hans crew någonsin. Det har blivit mycket men nu är det slut med det. Idag gick vi in i den sista kyrkan på kursen och flyttar hädanefter över fokus till adelns palats, borgerskapets hyreshus och pöbelns knarrande små stugor och det ska bli fantastiskt! Dekadens, eklekticism och lite senare Benitos modernism.

Tack JC för dina fina hem och alla bilder på dig men nu ska du få vara ifred ett tag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni ska väl ändå gå till kyrkan på söndag? Hur ska ni annars fira advent?

Anonym sa...

Håller med ovanstående; ett äkta katolskt adventsfirande är ett måste i Rom.

Menar du att katolska kyrkan inte är full av dekadens?

Anonym sa...

Alltså du måste ju svara på mina kommentarer kära du. Jag vill faktiskt veta hur ni ska fira advent.